Siem Reap, teaching English

22 januari 2015 - Siem Reap, Cambodja

Na 2 dagen Kratie zijn Judith en ik samen met de bus verder gereisd naar Siem Reap. Bij grens moesten we van bus wisselen en daarna nog een x van de grote bus naar een minivan. Uiteindelijk met 22 mensen in een minivan aangekomen In Siem Reap en met een Tuc Tuc naar het bruisende centrum van Seam Reap. Als pakezels met onze backpacks gingen we opzoek naar een restaurantje voor een late lunch. We kwamen snel tot de conclusie dat alle touristische restaurants erg duur zijn.. uiteindelijk bij een iets minder duur restaurant neergeploft voor rijst en een smootie. Op straat werden we vervolgens elke seceonde aangesproken omdat we met onze backpacks liepen. Do you want a TucTuc, do you have Room? Where are you going? We hadden allebei al een plek gevonden in de lonely planet waar we lopend heen wouden gaan. Judith ging opzoek naar een privekamer en had een leuk hostel gevonden waar ik heen wou gaan. Mijn hostel was een echt backpackershostel, 40 bedden in 1 slaapzaal, rooftopbar, zwembad en heel veel backpackers. Na een douche en kort krachttukkie stond ik op het punt om naar de markt te gaan voor avond eten toen ik Melissa tegenkwam. Melissa was een bekende van Judith en ik heb haar op Dondet ontmoet. Samen met Melissa en een stel uit Italie waarmee zij naar Siem Reap is gereisd zijn we naar de nachtmarkt gegaan. In het Centrum van Siem Reap zijn veel nachtmarkten ze verkopen allemaal het zelfde, heeel veel kleding, Sieraden, Stoffen, souvenirs everythingg.. De markt is overdekt het zijn meer kleine winkeltjes. Naast de nachtmarkt is Pubstreet een straat vol met toeristische restaurants, kroegen en dansclubs. We hebben noedels gegeten bij een lokaal eettentje op straat en nog even over de markt gelopen en afgesloten met een biertje. De volgende ochtend moesten we vroeg voor Ankor Wat. Ankor wat zijn geruinieerde tempels waar alle toeristen heen gaan. Het was supermooi en veel van de Tempels waren indrukwekkend groot, maar het was ook erg druk met alle toeristen.. Toen we weer terug waren bij het hostel hebben we gerelaxed bij het zwembad en savonds weer naar t centrum gegaan en over de markt gelopen. The next dayy.. mijn verjaardag J Heerlijk relaxt dagje. Ik ben naar de kapper geweest voor Highlights echt op z’n cambodiaans het duurde uren maar ik kreeg daarvoor wel highlights in mijn haar, gelakte nagels en een hoofdmassage van ca 15 minuten. Bij de kapper raakte in gesprek met een vriendin van de kapster ze sprak redelijk goed engels en we hebben de hele middag zitten kletsen. Ze vertelde me over haar vriend uit Zwitserland die ze die ochtend naar het vliegveld uit gebracht. Interresant om iemand te ontmoeten uit Cambodia die een relatie heeft met een Westerling.. Op straat zie je veel oudere westerse mannen lopen met cambodiaans, thaise of lao vrouwen. Somrey had het goed voor elkaar haar vriend was namelijk jonger dan haar. Na mijn avontuur bij de kapper ben ik het centrum ingegaan voor lunch en een verse fruit smootie. Aan het eind van de middag teruggegaan naar mijn hostel en gerelaxed bij het zwembad. Voor de avond had ik afgesproken om met Judith te dineren voor mijn verjaardag. We hebben weer lekker noodles gegeten en ik heb een verjaardagscadeautje gekregenJ een bon voor een massage.. Dus wij opzoek naar een massage.. toen we er 1 gevonden hadden werden we naar een ruimte gebracht wat ons aan een hoerentent deed denken. Rode gordijnen, donkere ruimtes, giegelende meisjes en bedden op de grond. Nadat we hadden gevraagd of we door vrouwen ipv mannen gemasseerd konden worden viel de massage uiteindelijk erg tegen L maar we hebben wel een gratis biertje gekregenJ Na de massage hebben we een kop koffie gedronken en Jamie (uit londen, ontmoet in Laos) opgehaald bij zijn hostel. Op naar pubstreet om te drinken op mijn verjaardag, kwam ik opeens mijn Cambodiaanse vriendin uit de kapsalon tegen. Samen met haar broertje nam ze ons mee naar een rooftopbar met live muziek erg gezellig! Na een aantal heerlijke cocktails zijn we de straat opgegaan waar het elke avond feest is. Met muziek van alle verschillende barren door elkaar heen. Gefeest tot in de late uurtjes en toen uitgeput ons bedje opgezocht.. Veel slaap zat er voor mij niet in omdat ik de volgende morgen om 10 uur werd opgehaald om twee weken als vrijwilliger te gaan werken op een school buiten Siem Reap. Aangekomen bij ons HOME heb ik kennisgemaakt met de andere vrijwilligers. Ik slaap in de Dorm met ca 10 andere vrijwilligers en er zijn en aantal 1 en 2 persoonskamers. Toen ik aankwam waren er ca 10 vrijwilligers en opdit moment zijn er ca 20 erg druk! Het lesgeven vond ik in het begin erg moeilijk. Ik geef les aan de jongste kinderen van 3-8 ongeveer. Het is een hele opgave om kinderen van deze leeftijd 2 uur lang bezig te houden, ze ook nog iets te leren terwijl zij geen engels spreken en ik geen Kmer. Als vrijwilligers moeten wij de lessen zelf voorbereiden en er zijn geen leraren etc.. alles komt op de vrijwilligers aan. De dagindelen is erg vermoeidend. Ontbijt om 7 uur.. met de tuctuc naar de school om 7:40. Lesgeven van 8-10 sochtends, terug met de tuctuc voor lunch. Om half 1 weer met de tuctuc terug naar de school voor de les van 1-3 smiddags. Daarna moeten we in de school wachten tot half 6 voor de les van half 6 tot half 7. Dat is erg lang in een school met houten bankjes en een paar hangmatten. Om 7 uu rzijn we weer terug @ home en iedereen heeft honger en is moe. We zijn een aantal avonden het centrum van Siem Reap in gegaan naar de markt en om wat drankjes te doen. Als traditie crepes eten met banaan en nutella en natuurlijk een verse fruitshake. Zondags gaan we naar de spa van een hotel/resort op een aantal minuten rijden van ons Home. Heerlijk een dagje relaxen, genieten van een masage gebruik maken van de WIFI aangezien de wifi hier echt superlangzaam is en niet werkt met zoveel vrijwilligers die tegelijkertijd gebruik willen maken van de WIFI. Alle 3 de lessen geef ik samen met Helen een meisje uit Engeland les aan de E klas. Dit zijn de kleinste kinderen die vaak ook broertjes en zusjes waaronder baby’s meenemen naar de klas. Onze lessen bestaan voornamelijk uit het alphabeth, nummers, kleuren, dieren etc... Elke keer weer het zelfde en hopen dat ze leren door het te herhalen. Het eerste gedeelte van de les geven we les en het tweede gedeelte spelen we spelletjes met de abc... letters etc.. Ze vinden het leuk om spelletjes te spelen en zo kunnen ze de energie kwijt. Vaak geven we de kleinste of de broertjes en zusjes een kleurplaat ofzo.... zodat wij les kunnen geven aan de iets oudere kinderen die graag willen leren. Ik heb een hele leuke tijd maar ben er nu echt aan toe om weer verder te gaan.. het is hier altijd erg druk met 20 andere vrijwilligers om me heen of 10 gillende kinderen. De kinderen zijn echt super schattig ze maken kleurplaten voor ons en een lief jongentje heeft een armbandje voor me gemaakt en vandaag kregen Helen en ik een Ring van een meisje uit onze avondklas. Voor aankomende vrijdag heb ik dierenmaskers gemaakt voor de kinderen. Vorige week vrijdag hebben een sportdag gehouden met spelletjes en aangekomen de vrijdag gaan we de dierenmaskers maken en een dierenspel spelen. Vrijdagavond vertrek ik met de nachtbus naar Sihanoukville in het zuiden van Cambodia om vervolgens te relaxen op het Eiland Don Konhg.

1. Anneke van Loon:
    22 januari 2015
    Geweldig verslag! Succes met je 'loopbaan' bij het onderwijs! Respect voor je!
  2. Willie:
    22 januari 2015
    Geweldig om alles weer te lezen. Je vrijwilligerswerk spreekt me erg aan. Super om de foto's te zien hoe je je inzet voor de kids. Ga zo door je doet het fantastisch en blijf vooral genieten!