Indonesia and Mama there you are!!

18 maart 2015 - Melbourne, Australië

Na een lange dag en nacht in een airport hotel in Jakarta ben ik met de transfer bus van het hotel naar het vliegveld gegaan om mama op te wachten. Een kwartier lang heen en weer lopen.. jaa er waren twee uitgangen en het hangt van de passagier af welke kant ze oplopen. Gelukkig aan de goeie kant toen ma door de poortjes kwam lopen.. tijdens het wachten op de transfer naar het hotel lekker een smootie gedronken. In het hotel aangekomen de rest van de dag gechild en ma moest natuurlijk bijkomen van de lange reis. Besloten om de volgende ochtend met de bus naar Bogor te gaan een stadje naast Jakarta. Sochtends eerst genoten van het ontbijt in het hotel.. dat ik nog niet rond ben! Muffins donuts wafels cakejes.. lekker! Healthy breakfast! :) met de buikjes gevuld op naar het vliegveld en vanaf daar twee uur met de bus naar Bogor! In bogor aangekomen werden we gelijk overspoeld met.. taxi taxi taxi!? Where you go, where you go? Ik werd er dit keer agresief van:$ Gelukkig had de eigenaresse van het guesthouse waar we geboekt hadden uitgelegd welke bus we moesten nemen. Dat gaat niet zoals in Nederland met een bushalte en timetable.. Dus bepakt met onze backpacks de straat op en tussen de voorbij crossende en toeterende busjes opzoek naar busje nummer 8! De derde nummer 8 herkende de plaats die ik noemde dus we stapte in! Het guesthouse waar we sliepen was klein maar gezellig en de eigenaresse en haar man waren heel vriendelijk. s middags zijn we naar een botanische tuin geweest. Erg mooi en heerlijk rustig na de drukte van die ochtend. We hebben een paar uur rondgelopen, veel bomen bloemen en cactussen gezien, opgezette dieren gezien in het zoologies museum en heerlijk gegeten met uitzicht over de tuin. Toen we terugkwamen in het guesthouse nam de eigenaresse ons mee naar een tofu fabriek. Een klein fabriekje/schuurtje waar op traditionele wijze tofu word gemaakt van soja bonen. Het voelde voor mij alsof ik 100 jaar terug in de tijd ging. Maar de tofu was erg lekker! Terug in het guesthouse heeft de eigenaresse indonesisch gekookt. We kregen tofu met ketjap sausje, een soorr currie met morning glorie en rijst en kip. Erg lekker! Sochtends  kregen we bij het ontbijt ook weer een typisch indonesisch gerecht. Dit was gebakken banaan met kaas en chocolade hagelslag. Een vreemde combi,  vond het zelf ook niet zo lekker! De eigenaresse van het guesthouse was erg vriendelijk en heeft ons afgezet bij het bus station. We moesten 2 uur rijden met de bus terug naar het vliegveld in Jakarta. En smiddags vlogen we van jakarta naat yogyakarta. Aangekomen in yogyakarta zijn we met de lokale bus naar het centrum gegaan en vanaf daar naar het hotel gelopen. Avonds hebben we rondgelopen in de buurt van ons hotel en lekker gegeten in een indonesisch restaurant. De dag erna hebben we een aantal bezienswaardigheden in de stad bekeken. We zijn naar het kraton geweest, fort vredenburg (voorheen van nederland) naar een waterpaleis en naar een fabriek waar batik wordt gemaakt. Erg interresant om dat proces te zien en ma heeft een leuk batik doek gekocht. De afstanden binnen stad waren groter dan we hadden ingeschat maar daar is een oplossing voor! De riksja, een fiets met een bak voorop waarmee je naar je bestemming getrapt wordt! De eerste keer hadden we een oud traag mannetje, volgende keer een jongere man zoeken! Of zoals sommige fietsen met een motortje! Savonds hadden we zin in pizza en hebbeb we de beste pizza ever gegeten bij een italiaan in de stad! Uitgeput en vroeg naar bed want de wekker ging de volgende dag om 3.30. We hebben een prive chauffeur geboekt die ons naar zonsopkomst op een berg en twee tempels. Boven op een berg hebben we in de vroegte met een kopje thee naar de zonsopkomst gekeken. Prachtige zonopkomst door de bergen en wolken! Daarna zijn we naar Borobudur gereden, dit is de grootse boedistiche tempel van Indonesie. Heel indrukwekkend om te zien! Er waren ook een aantal museum's over Borobudur. De volgende bestemming was de grootste hindoeistische tempel Prambanan. Toen we aankwamen vroeg een docent mij of ik een aantal vragen in het engels wou beantwoorden voor zijn leerlingen. *hello, how are you, where are you from?, can I make a picture with you?* dus met alle meiden op de foto en toen verdrr naar de tempels. Een meisje bood ons aan gratis onze gids te zijn. Ze was trainee en wou haar engels graag verbeteren en in de toekomst wou ze graag tourguide worden. Ze heeft ons veel verteld over de hindoeistische goden en tempels. Toen we wel genoeg tempels gezien hadden zijn we wat gaan eten en daarna weer richting het hotel! Een leuke dag! Saovonds wat gegeten in de buurt van het hotel en ma is nog even langs de markt gelopen. (Ik was ni zo lekker dus optijd me bedje in). Sochtends ging het weer goed en zijn we naar de birdmarket geweest. Het heet vogelmarkt maar ze verkopen er alle mogelijke huisdieren. De dieren worden verkocht als huisdieren maar zagen er toch sunt uit in die kooitjes. We zagen; konijnen, katten, honden, vogels,kippen, apen, vleermuizen, slangen,muizen, cavias etc. Mama was vooral druk met de katten! Ahh zoo zielig! Na de vogelmarkt zijn we nog naar een grote shopping mall geweest en lekker bakkie gedronken met een donut. Daarna terug naar het hotel om onze backpacks op te halen en weer op naar het vliegveld voor onze vlucht naar lombok. Om een uur of 10 kwamen we aan bij de homestay waar we sliepen. Nog even naar de supermarkt en toen naar bed! Volgende dag lekker relaxed dagje op het strand. Savonds hebben we samen met Sam een nederlandse jongen die we ontmoet hebben een wandeling gemaakt door de kampung. Erg interresant om te zien hoe de mensen in de dorpjes daar leven. Kleine huisjes.. overal kippen en koeien wat een verschil met de toeristsische hotels en resorts! Na de wandeling zijn we met zijn drieen wat gaan eten. Voor de volgende dag hadden ma en ik een tour geboekt en Sam besloot gezellig mee te gaan. De eigenaar van de homestay was onze tourguide en chauffeur. We gingen eerst langs drie traditionele dorpjes. De eerste was een pottenbakkers dorp waar we hebben gezien hoe ze potten maken en beschilderen. De tweede was een weef dorpje waar op twee verschillende manieren sarongs en andere kleden geweven worden. Voor 1 sarong is een vrouw 3 weken aan het weven. Het laatste dorpje was een traditioneel dorpje *sade* waar de mensen in hutjes wonen in lombok style. De hutjes zijn gemaakt van riet en hebben geen ramen om te zorgen dat het koel blijft binnen. Na deze leuke dorpjes reden we door naar kuta beach op lombok voor de lunch en om te relaxen op het prachtige strand. Op de terugweg kwamen we een aantal traditionele bruilofte tegen. Het was zondag en dan trouwen er blijkbaar veel mensen in lombok. Onze chauffeur legde uit familie van de man en de familie van e vrouw appart feest vieren met familie en mensen uit hun dorpje. De man moet wel voor beide feesten betalen. In de straat naar waar de vrouw woont ontmoeten ze elkaar. Vandaar dat er van 2 kanten in de straat een groep feestgangers liep. Onze laatste stop was een hindoeistische tempel. Er was op dat moment een seremonie bezig waarbij offers gebracht werden en de mensen besprenkeld met water een bloemen. Heel leuk om gezien te hebben allemaal! S avonds hebben we samen met Sam nog een hapje gegeten. Volgende ochtend werden we vroeg opgehaald om naar het eiland gili air te gaan. Tussen alle locals met manden fruit en groenten op de boot haaha ook weer meegemaakt! Op deze boot was nog een stel backpackers uit engeland we hebben samen met hun accomodatie gezocht op het eiland. Ik ben samen met alex gaan zoeken terwijl mama met zijn vriendin jenny op de tassen lette. We vinden uiteindelijk leuke bungalows met een zwembad! Die dag naar t strand geweest en savonds met alex en jenny gegeten. De dag erna hebben ma en ik snorkels gehuurd en gesnorkeld vanaf het strand op het eiland.. wouw supermooii! T leek wel of we een aquarium inzwommen! Zoveel mooie gekleurde vissen en ook het koraal was prachtig. Heel bijzonder de onderwaterwereld! Ook de dag erna lekker aan het strand gelegen en gesnorkeld. Na Gili Air zijn we met de fastboat naar Bali gegaan een heftige boottrip maar wel snel! We werden met een Ubud gebracht. Ubud is een stad op bali waar veel te doen is. De eerste dag hebben we rondgelopen en de plaats verkend toen we savonds wat gingen eten. De dag erna zijn we naar monkey forest geweest dit is een bos/jungle waar heel veel aapjes lopen, We mochten de aapjes voeren en met ze op de foto. De rest van de dag door het stadje gelopen, er zijn veel leuke winkeletjes en boetiekjes dus ook nog even geshopt:) aangezien ik na 3 maanden indezelfde kleren toch echt aan iets nieuws toe was! De mannier waarop ze hier je kleding (koud) wassen is ook niet heel bevordelijk voor je kleding:( Savonds wouden we naar een balinese dansshow gaan. Helaas begon het savonds te regenen (jaa t is regenseizoen) en de show is in de open lucht. We hadden geen zin om daar in de regen heen te gaan dus zijn we in de straat van het hotel gaan eten bij een indiase restaurant echt super lekker! De volgende ochtend werden we vroeg opgehaald voor de fietstoch die we hadden geboekt. We gingen met een tour (wij en nog 1 duitse jongen) en twee gidsen fietsen in de omgeving van Ubud. Op de moutainbike door rijstvelden en dorpjes heen. Eerst gingen we naar een koffieplantage waar we konden zien hoe koffie groeit. We mochten veel soorten koffie en thee proeven en kregen balinese hapjes als ontbijt. (gebakken banaan, rijspannekoekje) Daarna door de rijsvelden gefietst en oa een balinees huis bekeken.. Aan het eind van de fietstocht kregen we een heerlijke lunch. Smiddags zijn we in Ubud nog wat winkeltjes afgegaan en savonds eindelijk naar de balinese dansshow. Het was deze avond gelukkig droog en de show was super! De dansers hadden mooie kostuums en de sfeer in de tempel met de dansers en publiek was leuk. Na de show zijn we voor een keer wat luxer gaan eten, echt super! De volgende ochtend werden we om 8 uur opgehaald door de bus die ons naar Sanur bracht een plaats aan de kust. We werden bij het guesthousde dat we hadden geboekt afgezet. Mooie kamers en een zwembad super! Na aankomst rondgelopen in het plaatsje en daarna naar t stad gegaan. De twee dagen erna een scooter gehuurd zodat we ons makkelijker konden verplaatsen, de afstanden zijn ver om te lopen. Sochtends zijn we naar Denpasar de hoofdstad van Bali gereden om voor mij voor een laptop te kijken, wat een ervaring! Een groot gebouw, lijkt een beetje op een beurs met overal stands en een soort kleine winkeltjes die allemaal dezelfde laptoppen en electronica verkopen onder een andere naam! Uiteindelijk geslaagd voor een laptop! en weer op de scooter terug naar Sanur. De rest van de dag gechilled bij t zwembad en savonds weer lekker uiteten geweest. Volgende dag rondgereden op de scooter, naar een markt bij het strand en lekker op t strand gelegen. S avonds met de scooter door Sanur gereden om een leuk restaurantje te zoeken. De dag erna gingen we een kookcursus doen. We werden om 7 sochtends opgehaald. Eerst lekker ontbeten en daarna begonnen met koken. Ik vond het leuk om het verschil te zien tussen de Thaise en Indonesische keuken op deze manier. We hebben 5 gerechten gemaakt en gegeten dus met de buikjes vol weer naar huis. Voor de dag erna hadden we een Spa threatment geboekt. Dit was echt super lekker! Een massage, scrub en gezichtsbehandeling van in totaal 3.5 uur. Heerlijk ontspannen! Savonds mama dr laatste avond, heerlijk pizzatje gegeten en natuurlijk ijsjesss! (teveel ijsjes in 3 weken tijd). We mochten de laatste dag laat uitchecken dus nog even gechilled bij t zwembad en laatste shopping gedaan. Ik ben met mama meegegaan naar t vliegveld byee byeee! T was echt super!  Daar ging ze dan.. en ik was weer in mijn uppie! Opzoek naar een taxi en op naar mijn hostel in Kuta. Aangekomen in t hostel zag ik dat er veel backpackers waren, gezellig! s avonds met twee meiden uit Nederland en een jongen uit polen wat wezen drinken.. en daarna me bed in want ik was uitgeput! De volgende dag met de twee meiden naar het strand geweest en saovonds een BLACKBURGER haha ja ja een zwarte hamburger gegeten! De volgende ochtend vroeg een meisje in t hostel; Becka of ik met haar en twee vrienden mee ging toeren richting t noorden van bali naar de rijstvelden. Was een relaxt en gezellig dagje rondtouren in de auto. Uiteindelijk uitgekomen bij hotsprings en gezwommen in een prive hotspring met zijn 5e. Heel leuk! Dag erna heb ik langs t strand in Kuta gewandeld echt super mooi! T strand is hellaas erg bevuild met afval maar het uitzicht, de rotsen en t blauwe water was erg mooi! Becka kwam savonds langs in t hostel en toen zijn we bij een locaal bakkertje waar zij t personeel kende gaan eten. Heel lekker en goedkoop! De volgende ochtend kwamen becka en haar vriend uit bali mij ophalen om naar t strand te gaan in dreamlandbeach. Super mooi en relaxt strand! Was weer gezellig. Daarna in t hostel snel mijn spullen pakken en samen met een jongen uit t hostel naar t vliegveld vertrokken voor mijn vlucht naar Melbourne!!!

Verslag Melbourne volgt!!

liefss!!

Mama t was super! mis je wel hoor:( (L)

1. Corrina Heek:
    19 maart 2015
    Wat een heerlijke tijd hebben we toch gehad samen! Mis je ook lieverd!
  2. Corrina Heek:
    20 maart 2015
    Hoi Marith weer een leuk verslag. En top dat jullie 3 weken samen hebben opgetrokken. Maar ik ben ook blij dat ze er weer is! Jij een mooie tijd verder in Australië. En ik mis je ook hoor, maar vind het ook mooi wat je doet.
  3. Willie:
    20 maart 2015
    Marith, Wat een prachtig verhaal. Het klopt allemaal met wat je moeder heeft verteld. Wat hebben jullie veel gezien en meegemaakt!! Mama moet nog erg wennen in Spakenburg!
    Ik wens je een fijne tijd en Gods nabijheid in Australië.
  4. Ans de Graaf:
    20 maart 2015
    Wat een leuk verslag je geniet er erg van veel plezier en een leuke tijd in Australië!
  5. Peter:
    20 maart 2015
    Hoi marith. Prachtig verslag ook je schrijfstijl is leuk. Alsof je het als een zin direct uit je geheugen in de computer of foon tikt. Veel plezier down under! En behouden vaart!
  6. Hennie en Casper Nagel:
    25 maart 2015
    Marith, wat een belevenis, zo'n reis! Geniet van alles wat je ziet en meemaakt. Je doet veel mensenkennis en levenservaring op.
    Nog een fijne tijd daar down under en we hopen dat je werk vindt, zodat je 't nog wat langer kunt uitzingen daar.
    Groeten van de familie Nagel