A verry happy new year!

6 januari 2015 - Kratie, Cambodja

Hmm, waar was ik gebleven...kerst in Luang Prabang, op kerstavond ben ik samen met een groepje (duitser,  gaan bbqen op zijn Laos. In het midden van de bbq zit een bol waarop je vlees kunt bakken en daarom heen kokende soep waarin je noedels en soep kunt garen. Leuke versie van bbqen en vooral erg lekker! Na de bqq met veel medebackpackers gefeest in ons hostel, tussendoorgeskyped met mijn familie. Leuk om iedereen weer even te zien. Toen het  stil moest zijn in het hostel zijn we  naar Utopia (bar) gegaan. Secret Santa gespeeld en gedanst op klassieke kerstnummers, in combi met de kerstmutsen  voelde het echt als kerst maar dan anders (same same but different, een tekst die overal in thailand op kleding gedrukt is). Ook deze avond weer afgesloten in de bowlingbaan. De volgende dag uitgeslapen en smiddags naar een waterval geweest de mooiiste die ik tot nu toe gezien heb. S''avonnds gegeten op de markt. Het eten in laos is helaas duurder en minder lekker als in Thailand, maar genieten doe ik zeker! De  dag erna een dagje rustig aangedaan.. gewandeld door het centrum en een tempel bezocht en savonds weer op de markt gegeten.  De volgende ochtend ben ik samen met Daniel uit Australie verder gereisd  naar Vang Vieng. Vang Vieng is een toeristisch plaatsje onder Luang Prabang. Het was echt super mooi maar voor mij te toeristisch en teveel gericht op bier drinken en dronken worden. De eerste dag zijn we wezen tuben, in een band  van de rivier af waarbij we steeds kroegen binnengehaald werden langs de rivier. De dag erna heb ik samen met Daniel mountainbikes gehuurd en hebben we door de omgeving van vang vieng gefietst. Veel heidevelden, plantages en bossen over hobbelige wegen verder kwamen bij een grot aan. Samen met een tourguide hebben we een uur door de  grot gelopen, geklommen en gekropen, echt prachtige druipstenen gezien. De natuur in Laos is echt weerzinwekkend mooi! Na een lunch break in het cetrum hebben we 7 km gemountainbiked over een onverharde stoffige weg naar de bleu lagoon. Dit is water vanuit een grot, we hebben een frisse duik genomen en zijn aan t eind van de middag met de fietsen in de tuctuc terug gereden. Savonds gegeten in een restaurantje met uitzicht op de mekong. De volgende dag samen met 2 duitse meiden die mij en een duitse jongen meevroegen met een kano naar ventiene gegaan. Op stap met 3 duitsers haha.  Na een uur rijden in een  hobbellige tuctuc hebben we uur gekanoed over de rivier. De guide die mee was heeft op een rots lunch voor ons gemaakt op een zelf gemaakte bbq, heerlijk! Een uur verder gekanoed en het laatste uur richting vientiene weer in de tuctuc gegezeten. In Vientiene aangekomen een hostel gezocht en savonds in een leuk lokaal tentje noedelssoep gegeten en over de nachtmarkt gelopen. Op de terug weg waren opzoek naar een leuk restaurantje of barretje om nog een drankje te doen,, we hoorden muziek en zagen licht in de verte. Richting het geluid gelopen en aangekomen op een lokaal pree oud en nieuw feest gesponserd door LAO bier. Er waren optredens van verschillende djs en LAO boybands.  Leuk feestje gehad om vast in de stemming te komen voor nieuwjaar. De dag erna gewandeld door de stad en savonds met de nachtbus naar Dondet 1 van de 4000 eilanden in het zuiden van Laos. Met een minibus zijn we naar het terrein van de nachtbussen gebracht.Tot mijn verbazing had deze bus geen stoelen maar bedden, gelukkig met bekenden op reis het waren namelijk kleine 2 persoons bedden. Heerlijk geslapen en sochtends overgestapt in een minibus naar de mekong en met een boot de Mekong over naar Dondet. Op Dondet aangekomen hadden de duitse meiden al een accomodatie op het oog dus ben ik alleen over het eiland gelopen opzoek naar een bungalow. Al snel bleek dat ivm met oudjaarsdag alles volgeboekt was. Samen met Judith (nl) en een jonggen uit ijsland vonden we uiteindelijk 2 vrije bungalows. Judith en ik hebben een bungalow gedeeld en onze vriend de  bungalow ernaast. Na al dat gesjauw met onze backpacks smiddags gelunched gerelaxed en het eiland verkend. S'avonds wat biertjes gedronken in de hangmatten voor de bungalows, daarna heerlijk gegeten bij een indias restaurant met een hele vriendelijke eigenaar. Met onze goed gevulde buikjes naar het strandfeest gegaan. Een klein strandje met muziek een bar en kampvuur heel gezellig.. en met de voetjes in het zand aftellen voor het nieuwe jaar maak je ook niet vaak mee! Het was een leuke avond:) De volgende ochtend uitgeslapen,, onbeten bij ons vaste ontbijt adresje, een restaurantje aan  de Mekong met een aardige eigenaresse. We hebben een fiets gehuurd en zijn naar hett eiland don kon gefiets naar eenn hele mooie waterval. De rest van de middag hebben we gerelaxed vlak bij de waterval en een kokosnoot leeg gedronken. Savonds vis(verse Tilapia) gegeten bij een restaurantje op het eiland don kon. De dag erna weer op de fiets naar het eiland don kon om een boottocht te doen waarbij we de dolfijnen konden zien. Hellaas zagen we er niet zoveel maar de boottocht met zonsondergang was prachtig. We konden het niet laten om savonds weer bij onze indiase vriend te gaan eten. Het was weer heeeeeerlijk:) De volgende ochtend ben ik samen met Judith verder gereisd naar een groter en minder touristisch eiland Don Khong. We hebben twee dagen rustig aan gedaan, veel gegeten, gefietst, gezwmmen en de laatste avond genoten van een heerlijke lao massage. De lao vrouw die de massage gaf was erg vriendelijk, ze sprak een beetje engels en vertelde dat ze naar ventiene gaat om gebaren taal te leren samen met haar dove dochtertje van 3. Ze was erg trots op haar massagesalon. Heerlijk geslapen na de massage wat ook nodig was ivm met onze reis naar Kratie in Cambodia de volgende dag. Na twee ik overstappen in ander busje arriveerde  we bij de grens. Eerst langs de douane van Laos om het land te verlaten en vervolgens een visum aannvagen bij de douane van Cambodia, 38 dollar en 7 formulieren invullen later zaten we in de volgende bus richting Cambodia. Nog een laatste x overstappen voor de bus naar kratie. Deze minibus viel nog niet uitelkaar. Onze backpacks werden van achter de bus ingeschoven en lagen op de grond waardoor we onze voeten op de backpacks moesten zetten. De wegen zijn onverhard en vol kuilen en stenen. Een comfortabele rit haha ik kijk uit naar morgen, vanuit Kratie 7 uur met een minibus naar Siem Riep. (de regel is hier, 4 mensen op 3 stoelen.. anders moet je meer betalen hahaa) wish me luck! xxxx byeeebyee

fotos volgen..

1. Tineke:
    6 januari 2015
    Gaat super met je zo te lezen mooi avontuur veel plezier Verder
  2. Corrina Heek:
    6 januari 2015
    Wat een avonturen weer! Dit kan niemand je meer afpakken!
    Blijf genieten, dan genieten wij mee! Xxx
  3. Peter:
    6 januari 2015
    nou nou, jij maakt wat mee.. Als het zo doorgaat ben je nog wel een jaartje weg, schatik!
  4. Alida:
    Goede reis!!
  5. Willie:
    9 januari 2015
    Hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag. Neem maar een borrel van ons! Bedankt voor je leuke verslagen en fijn dat je ons zo op de hoogte houdt!
  6. Rita nicolai:
    19 januari 2015
    Hoi marith, wat een geweldige verhalen schrijf je en wat ben je enorm actief, je geniet! Wat een geweldige ervaring doe je op met al die internationale contacten. Geniet en pas op jezelf! Andries en Rita nicolai